حیا

عصر دیروز بعد از  اینکه به آینه عصرونه دادم بردمش پارک

 لوکیشن : داخل پارک

آینه :‌مامان بهم خوراکی بده

من: پسرم الان خوردی بعد الان نمیشه خوراکی خورد بعضی از این دختر کوچولوها روزه هستند و مامان باباهاشون آوردند تو پارک که گرسنگی و تشنگی اذیتشون نکنه  بازی کنند  به احترام اونا شما هم بهتره خوراکی بخوری اما اگر تشنه بودی میتونی پیش خودم آب بخوری و بری بازی کنی .

آینه : باشه پس داخل ماشین بهم پفیلا بده

مامان: باشه

و دویید و رفت پی بازی

دختر نووونی که بهش میخورد  دبیرستانی باشه  در نیمکت کناری نشسته بود که با صدای بلند گفت : چه امل  . دو روز دیگه بچه اش میشه یه امل دیگه ای مثل خودش . چند دقیقه بعد یک پسر نوجوون که اون هم بهش میخورد دبیرستانی باشه  اما کمی بزرگتر از دختر اومد و رفتند روی چمن ها، اول خوراکی خوردند و بعد صحنه لب گرفتن و خوردن +18 شروع شد و وسطاش هم سیگاری میکشیدند  و حرف میزدند و شوخی هایی میکردند .

به هر طرف پارک هم نگاه میکردی واقعا بچه مدرسه هایی میدیدید که سیگار دستشون بود

البته پسر ها و دختر هایی هم بودند که والیبال و بسکتبال بازی میکردند و یا خیلی دوستانه و با حیا با هم معاشرت داشتند .

پدری که دخترش داشت با آینه بازی میکرد گفت زمان ما دختر ها بدون مادر بیرون نمیومدند الان ببینید وضعیت رو  ،و سری تکون داد . و جالب بود که تمامی خانواده هایی که بودند اعتراض داشتند  به این وضعیت  بی حیایی و صحنه ها ، و تمام سعی شون رو میکردند که نگاه بچه هاشون رو از روی این صحنه های نه زیاد ولی همون کم هم در امان نگه دارن .


 
نظرات 12 + ارسال نظر
مریم و سعید. سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 ساعت 20:20 http://Saghf.blogsky.com

چقدر شیرین نوشته بودید

لیلی یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 ساعت 15:55 http://Leiligermany.blogsky.com

چقدر تیکه انداختن و خود درست پنداری بده.مثلا من در کنار فردی نشسته باشم که رفتاری خلاف ارزش های من داشته باشه و بخوام با صدای بلند و کلمات نامناسب نظرم رو بگم.
احترام به قانون جمعی منطقی نشانه ی فرهنگ هست.

متاسفانه بله
اون چیزی که این روزها در بین جامعه مفقود شده فرهنگ هست

یه خواننده جمعه 8 اردیبهشت 1402 ساعت 06:21

شما خیلی ایده آل به همه چیز نگاه میکنید.

زندگی واقعی با اون چیزی که تو کتاب ها نوشته فاصله داره!‌

آتن زمان افلاطون با تهران زمان رییسی قابل قیاس نیست!! البته نه اصول کلی تغییر کرده باشه. دروغ و خیانت و بی رحمی در طول تاریخ بد بوده و هست و خواهد بود!

ولی اینکه بخوایی برای تغییرات در جامعه بی سرو سامان ایران پیرو کتاب های فلسفی باشی یا منتظر باشی مثلا دولت فعلی فراخوان بده که حقوق دان های عزیز لطفا تا تاریخ فلان اصلاحات مدنظرتون رو آپلود کنید تا ما در اسرع وقت لحاظ کنیم.
یا اینکه حقوق دان ها یه کمپین بزنند و تغییرات مدنظرشون رو بگن و حکومت هم نفری ۱۰ تا سکه بهشون بده بخاطر این میل به تغییرشون خیلییییییییی زیاد رویایی و فانتزی هست.

سرگذشت همون سقراط و افلاطون و ارسطو هم گردن زدن و مرگ بود.

برای شمایی که مسلمان هستید و احتمالا به آخرالزمان هم اعتقاد دارید حتما راه افتادن جوی خون آشناست و این یعنی هیچ تغییری بدون هزینه ممکن نیست حتی در زمان منجی وعده داده شده!

فقط قضیه این هست که نسل جدید نمیخواد منتظر منجی باشه و وقتی پیر شد فکر کنه که ای بابا نیومد و همه حیاهایی که به خرج دادیم دود شد رفت هوا! میخواد خودش منجی خودش باشه و سرنوشتش رو حتی اگر شده با سیگار و وید کشیدن خودش دود کنه! بجای اینکه فقط کتاب بخونه و از زندگی دیگران درس بگیره می خواد خودش فاعل زندگی خودش باشه هر چند که اینایی که من می بینم خیلی بیشتر از من وشما هم تاریخ خوندن و درس گرفتن!!

من ایران زندگی نمیکنم! تو یه کشور کاملا آزاد زندگی میکنم که ملتش ماه رمضان ها به مسلمان ها تبریک میگن ولی از اون طرف تو همون ماه رمضان یه عده میرن ساحلی که می تونند توش کاملا برهنه باشند.
جشنواره رمضان برپا میشه و همون لخت ها هم میرن غذاهای مسلمان ها رو میخورن و لذتش رو می برن! یا همون مسلمان ها با پوشیه میرن لب ساحل های خانوادگی و افطار میکنند. بچه هاشون هم روزه میگیرن. از همون کودکی هم حجاب دارند.

اون نوجوانی که تو پارک میاد و دوست جنس مخالفش رو بغل میکنه تو چهار تا فیلم و کتابی که خونده مشابه کشور محل زندگی من رو دیده و براش جای تعجب داره که چطور تو کشورش تا این حد همه باید به هم کار داشته باشند تا دین و دنیا و آخرت یه عده به خطر نیافته!!

شماهایی که لازم دارید یه کشور تابع عقایدتون باشند تا بتونید دین تون و آخرتون رو حفظ کنید تا حالا فکر کردید که نکنه زورکی دارید چنین کاری میکنید که اینقدر نیازمند مراعات بقیه هستید؟!!!

واقعا اگر بقیه به کیش خودشون باشند دهنتون آب می افته و سخت میشه واسه تون پایبندی به اخلاق و ... ؟ یا بچه هاتون دیگه دین و آیین شما واسه شون بی مزه میشه؟!‌

یا سر قضیه حجاب میگید بنیان خانواده ها بخطر می افته! الان که آمار ازدواج نداریم کلا و خیانت بی داد میکنه بنیان خانواده ها رو خطری تهدید نمیکنه یعنی؟!‌ که موی زن ها یه ساعد و ساق پای لخت تهدید میکنه؟!!

من هیچ گاردی ندارم واقعا این چیزا برام سوال هست! و خوشحال میشم به سوالاتم جواب بدید. چون به نظرم شما نماینده قشر مذهبی متفکر هستید و نه سنتی و متحجر!

نماینده قشر مذهبی متفکر ؟؟؟؟
در تعریف مذهبی باید اول به یک تعریف مشترک برسیم
ممنون که در بحث مودب هستید ، واقعا این روزها سرم شلوغه در اولین فرصت یک پست در مورد جواب این نظرتون میزارم
موفق باشید

نجمه شنبه 2 اردیبهشت 1402 ساعت 06:53

سلام عزیزم
عیدتون مبارک
طاعاتتون قبول حق
مدت هاس خیلی از پارک هارو بخاطر این فرهنگی‌که توش هست،حذف کردیم
تهش میشه پارک محلی خودمون و بازی با بچه های ساختمون تو پارکینگ.مخصوصا پارک های بزرگتر،وضعیت بدتر.

سلام
طاعات قبول عیدتون مبارک
متاسفانه در برخی از پارک ها شدتش زیاد هست . مثلا در پارک لاله همیشه بوده و هست ولی در پارک های محلی جدیدا زیادتر شدن و مشکل اینجاست که دقیقا در جلوی زمین بازی بچه ها داره شکل میگیره .
حلقه گمشده این روزهای زندگی حیاست

سحر چهارشنبه 30 فروردین 1402 ساعت 16:07 http://senatorvakhanomesh.blogfa.com

ببین اون که تو می گی فرهنگ و شعور و آداب و هنجار هر محیط و کشور که باهم متفاوت و به مرور هم تغییر می کنه.
که البته با قانونی که من می گم هم متفاوت قانون هم باید به مرور تغییر کنه.
مثال بزنم
اینکه مثلا جلو بیمارستان بوق نزنیم قانونه و ثابت به خاطر بیمارا .
ولی جلو مسجد و مراسم ترحیم آهنگ بلند نزاریم ادب و شعورمارو می رسونه اما قانون نیست.
یاهمون مثال بچه ها از بوسیدن بچه و بلند خندیدن زن ها..حالاتصور کن می اومدن بلند خندیدن خانم هارو مثلا جریمه و زندان می زاشتن ( علاوه بر تابو بودن) زمون قدیم .
این موصوع همون قدر که برای نسل قدیم و جدید ن خنده دار می شد که جریمه داره ...که الان حجاب اجباری داشتن واسه نسل امروز هم همینه. خیلی مسایل هم این شکلی شده اینه که می گن باید تغییر کنه.ولی حالا دیگه این کار دولت هاست که درکنار این تعییرات بیاد فرهنگ سازی بکنه مثل همین بحث تحکیم خانواده و فرزند اوری و کمک به خواهر برادر مادر پدر که توواکثر فیلم های هالیوودی من دارم می بینم چقدر قشنگ دارن نشونش می دن کمک به هم نوع خانواده....

پست ها و نظرات تایم مهر و آبان رو بخون . همیشه گفتم من با این وضعیت مخالفم حتی با این وضع اعتراض که هیچ پشتوانه تفکری هم نداره . همون زمان هم گفتم حرف اینه ما خواستار بازنگری در قانون هستم حالا در هر زمینه ای . اما هر بار این حرف من کلی فحش داشت . دانشگاه شریف تجلی تخبگان این کشور هست ( درست یا غلط کاری ندارم ) یعنی کل دغدغه و کتک خوردن و ... شد قاطی شدن سلف و سفره تو حیاط پهن کردن پس حرکت دوم کو . پس دادخواهی کو ؟؟؟؟؟ سرکوب شدن از قبل هم میشدن مگه گرفتار در پارکینگ نشدن مگه کتک نخوردن ولی به قول خودشون سلف رو گرفتند یعنی دیگه فکری نداشتند ؟ فقط شده هرزگاهی در فراخوان ها چند تا شعار دادن . وقتی نخبه های ما دم از قانون درست نمیزنه دولت ها هم به نفع خودشون عمل میکنند . در صدر اسلام پیامبر نسبت به شتر زکات نمی گرفت ولی در زمان خلافت علی به شتر زکات تعلق گرفت . چون زمانه این رو میخواست و قانون اصلاح شد . کی از اصلاح قانون کی از بازنگری قانون حرف زد . حقیقتا هیچ کس . من که یکبار نوشتم این همه حقوقدان داریم یکیشون چرا در مورد قانون درست حرف نمیزنه کلی فحش بارم کردند که داری در مورد نمایندگان مج لس مینویسی و دفاع میکنی . طرف فرق نماینده و حقوقدان رو نمیدونه معلومه دغدغه اش میشه فقط روسری و شاید به قول عده ای به مرور برهنگی . چون هنوز درک نکرده حجاب با پوشش متفاوت هست . من می تونم روسری سر نکنم ولی نمیتونم با پوشش غیر متعارف در محیط های عمومی ناهنجاری ایجاد کنم .
شما تا حالا کسی رو دیدی که به خاطر بوق زدن جلوی بیمارستان جریمه کنند ؟ بعضی وقت ها قانونی توسط قانونگذار وضع شده ولی ناظر قانونی نداره و ناظر خود وجود انسان هاست مثل بوق زدن مثل روزه خواری نکردن . اینا قانون هایی هستند که خود انسان بصورت ذاتی بهشون پایبنده. مثلا تصور کن پشت چراغ قرمز داری بستنی میخوری سرت رو بر میگردونی میبینی یک بچه کوچولو از ماشین کناری داره نگات میکنه آیا جلوی چشمای اون باز به خوردن بستنی ادامه میدی؟ من نمیکنم . حتی بستنی رو میارم پایین تا نبینه . عده کمی ممکنه این کار رو انجام بدن( بزرگسال نسبت به بچه ) روزه خواری هم مثل همینه . شاید ناظر یک بچه است من گفتم به پسرم گفتم ممکنه دختر کوچولویی باشه که روزه است پس خوراکی رو میشه داخل ماشین خورد نه در یک مکان عمومی . این قانون نمیخواد ولی چون چیزی شبیه بوق جلوی بیمارستانه قانونگذار وضع کرده .
و خب صد البته من با فرهنگ پایین جامعه و تلاش نکردن دولت و حتی خود ملت برای ارتقا فرهنگ جامعه و خانواده کاملا موافقم . . چیزی که این روزها عجیب به چشم میاد و حتی ناهنجاری ها رو داره شکل میده فقر شدید فرهنگی هست .

سمیه چهارشنبه 30 فروردین 1402 ساعت 11:16

بسیار مخالفم که این نسل نسل بی مسئولیتیه یا نسل بی بند و باریه، چون یادمه همین برچسبها رو ما هم خوردیم
یک زمانی به ما هم میگفتن واه واه از دخترهای این دوره زمونه، چرا؟ چون مثلا در اتوبوس بلند خندیده بودیم

سیگار کشیدن، لباس باز پوشیدن، دست گردن جنس مخالف انداختن، حتی رابطه جنسی داشتن برای این نسل تابو نیست، باید بپذیریم جامعه در حال تغییره، رابطه ما با جسممون با رابطه این نسل با جسمشون فرق داره، دیگه این نسل حیا رو با جسم و بدن تعریف نمی کنه.
همونطور که نسل ما بر خلاف مادرهامون بلند خندیدن رو بی حیایی نمی دونست، شاید حیا برای اونها هم تعریف دیگه ای داشته باشه، مثل دزدی نکردن و دل کسی رو نشکوندن، مثل حق کسی رو نخوردن، مثل عدم دخالت در زندگی دیگران، مثل ظلم رو نپذیرفتن، باید صبر کنیم، من آینده روشنی برای ایران متصورم و اتفاقا من چقدر زیاد این نسل خودخواه (به معنای خوب) و حرف نخور رو دوست دارم

من همه این نسل رو نگفتما
مشکل اینجاست که عده ای حیا رو با رفتار تعریف نمیکنند ، یعنی بی ارزشی ها رنگ میگیرن وگرنه انگ بی حیایی به ماها هم زیاد خورده ، همین الان در شهرستان های کوچک اگر دختر بستنی بخوره بی حیایی هست ولی خب حقیقتا نه بی حیایی است نه بی ارزشی ، حتما شنیدی که ایرانی رو در سواحل تایلند در حال رابطه گرفتند ، گفته اینجا مگه آزاد نیست گفتند در جلوی عموم خیر مکان های مشخصی داره و در فضای بسته ، هر چیزی باید در چارچوب خودش تعریف بشه
من هم معتقدم آینده روشنی پیش روی این کشوره ، اتفاقا این نسل نسل بهتری نسبت به ما تربیت خواهند کرد چون زودتر از ما مستقل شدند زودتر از ما وارد بازار کار شدند زودتر و بهت. از ما تکنولوژی رو فهمیدند ، حتی برخلاف الان که در ظاهر مطالعه ندارن بیشتر مطالعه و تفکر خواهند کرد ، اینها نسل z هستند (در مورد دسته بندی های جهانی بخون همشون ) و طبق نظر کارشناس های غربی و آمریکایی بزرگترین آسیب ها براشون فاصله گرفتن زیاد ار فرهنگ هست و جالبه طبق نظر همون کارشناس ها در سنین بالای ۳۵ این اثرات این آسیب ها نمایان خواهد شد

من نمیدونم شما چند سال دارید ولی واقعا اگر اهل مطالعه هستید جلد یک کتاب دوره کامل آثار افلاطون بخش پروتاگوراس رو بخونید .
اینکه مودبانه نظرتون رو میگید ممنون

سحر سه‌شنبه 29 فروردین 1402 ساعت 07:48 http://senatorvakhanomesh.blogfa.com

ببین درادامه صحبت آقای دکتر که باهاش موافقم بایدبگم درسته شاید تعداد مجازات کننده ها زیاد نباشه ولی همین که اگه بخوان می تونن و حکم هم داره بده و من قبولش ندارم و ی جواریی مثل بلانسبت خ.ر کردن ماست وقتی چیزی پشتوانه از طرف قضا داشته باش وما بگیم کی رعایت می کنه که نشد قانون ما خواهان تغییرات حیلی از این به اصطلاح قوانین هستیم ویا بهتر بگم تغییرات اصاصی تر به قولی یا قانون یا قانن گزار باید تغییر کنه

من کشور های دیگه رو نمیدونم ولی چون نسبت به عمان شماخت دارم و همسرم سفر زیاد میره میدونم که اونجا هم و کلا کشورهای عربی هم مجازات خیلی خیلی سنگین برای روزه خواری دارن . در عمان هم با اینکه مجازات داره نهایت به تذکر ختم میشه مگر اینکه به فحاشی از طرف شخص روزه خوار ختم بشه وقانون وارد عمل میشه .
من نمیگم این قانون خوب هست یا بد ولی اینکه رعایت کنیم مهمه . مثل اینه که وارد بهشت زهرا با صدای بلند موسیقی بشیم . با جلوی مساجدی که مراسم ترحیم دارن موزیک های بلند پخش کنیم . ناخودآگاه با هر باوری که باشیم اینجور جاها هر کسی صدای صبط اش رو کم میکنه . حالا در مکان های عمومی هم یکسری کارها رو نکنیم زیاد به قانون ربط نداره .
من میگم به بچه ای که چند دقیقه قبل عصرونه خورده گفتم باید احترام دختر کوچولوهایی که روزه گرفتن رو داشته باشیم طرف اومده فحاشی میکنه که تو فلان و بیسار هستی . انسانیت فقط یک قانون داره : انسان باشیم و انسان گونه رفتار کنیم

یه خواننده سه‌شنبه 29 فروردین 1402 ساعت 02:16

قشنگ دو طرف بوم بود این ماجرا که هر کسی از سمت خودش افتاده بود!

بچه ی ۵ ساله باید مراعات کسانی رو بکنه که به انتخاب و اختیار خودشون روزه گرفتن و قراره بخاطرش بهشون پاداش داده بشه!

اگر پدر و مادرها بپذیرند که در سنین نوجوانی نیاز شدت جنسی چه مشکلات روانی رو ایجاد می کنه! بچه هاشون لازم نیست تو پارک و در ملاعام و البته در کنار آلودگی به هزاران چیز دیگه نیازهایشان رو برطرف کنند.

درک محیط اطراف ملاک هست . درک شرایط ملاک هست . اگر اهل مطالعه هستید جلد یک کتاب دوره کامل آثار افلاطون بخش پروتاگوراس رو بخونید . تربیت و درک محیط حنی در زمانی که خدایان بسیار در آتن وجود داشت قدم اول تربیت محسوب میشد .
.
بستگی به فرهنگ خانواده داره

مامان فرشته های شیطون دوشنبه 28 فروردین 1402 ساعت 23:26

سمیه دوشنبه 28 فروردین 1402 ساعت 19:32

بخواهیم یا نخواهیم جامعه داره به این سمت پیش میره
ارزشهای نوجوونها ارزشهای زمان ما نیست، همونطور که ارزشهای ما مطابق ارزشهای پدر و مادرهامون نبود و نیست
در فرهنگ نسل قدیم، بوسیدن فرزند عیب بزرگ و نشونه بی حیایی بود، الان این مساله مسخره و عجیب به نظر میاد

تفاوتها رو باید بپذیریم

این بوسیدن بشتر فرهنگی خانواده بود . مثلا مامانم میگه در شهرستان های اطراف تبریز حتی بچه بغل کردن توسط مرد رو بد میدونستند یا بوسیدن بچه توسط مادر رو . ولی دقیقا خانواده پدریم که اهل تبریز بودند برعکس بود و مشکلی نداشتند . این ارزش ها بیشتر فرهنگی خانوادگی و در بعضی از شهرستان ها و روستا های کوچک قومیتی هست .
وگرنه در هیچ کجای دنیا بی ارزشی ارزش محسوب نمیشه .
اما قبول دارم که ارزش نوجوون ها و حتی بچه های الان با زمان ما فرق کرده . حضرت علی میفرمایند : بچه هاتون رو متناسب با زمان خودتون تربیت کنید .
به نظر من مشکل الان بیشتر نوجوون ها تعریف ارزش نیست . بی حیایی و بی مسئولیتی رنج سنی شون هست . الان هر کسی در خانواده نوجوون داره بهشون نگاه کنید متاسفانه اکثرا حاضر جواب تا حدود زیادی تنبل و به لطف سلفی گرفتن خود شیفته . این رو خانواده براشون تعریف کرده نه ارزش ها
اون روز در پارک دختر16-17 ساله بود که هر لوندی جلوی چهار تا پسری که اونا هم 16-17 ساله بودند کرد . پسرها والیبال بازی میکردند . توپشون رو گرفت بهشون سیگار تعارف کرد رفت دست انداخت دور گردن دو تاشون ولی پسر ها با احترام از خودشون دور کردند . حتی یه جایی توپشون رو گرفت و بلند گفت منم بازی . اجازه دادند توپ رو بندازه بعد بازی رو نگه داشتند و روی نیمکت نشستند . دختره آخرش خسته شد و رفت سراغ یک پسر دیگه . هم اون پسر ها نوجوون بودند هم اون دختر . تربیت و خانواده و دایره دوستان ارزش ها و بی ارزشی ها رو بولدتر میکنه

ربولی حسن کور دوشنبه 28 فروردین 1402 ساعت 12:24 http://rezasr2.blogsky.com

سلام
با مجازات روزه خواری موافق نیستم اما آدم باید یه مقدار هم مراعات بقیه را بکنه

سلام
راستش من تا حالا افراد زیادی رو دیدم که به هر دلیل روزه نمیگرفتند و روزه خواری میکنند اما واقعا مجازاتی ندیدم و واقعا اگر مجازاتی انجام میشه منم موافق نیستم
اما در مورد رعایت معتقدم آدم باید خیلی رعایت کنه بلاخص در مقابل بچه ها و دختر کوچولوهای 9 -10 ساله ای که روزه میگیرن .
وگرنه الان کسی در مقابل من و همسن و سال های من چیزی بخوره یا نخوره تاثیری نداره اما بچه ها فرق دارن

فاضله دوشنبه 28 فروردین 1402 ساعت 12:22 http://golneveshteshgh.blogsky.com

تربیت از خانواده شروع میشه

بله ، اما در اجتماع شکل نهایی رو به خودش میگیره . به خاطر همین تربیت درست خیلی اهمیت داره تا بچه وقتی وارد اجتماع میشه تمیز خوب و بد رو متوجه بشه

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.